Załącznik do Uchwały nr 1/2012r. Rady pedagogicznej Przedszkola nr 4 w Augustowie z dnia 18.06.2012r. KONCEPCJA PRACY Przedszkola nr 4 w Augustowie lata szkolne 2012/2013 – 2016/1017 Przedszkole Nr 4 w Augustowie Numer przedszkola 4 Imię i nazwisko dyrektora Bożena Krzyżopolska Ulica Kilińskiego Nr 10 Kod pocztowy 1 6 - 3 0 0 Miejscowość Augustów Gmina Augustów Powiat Augustów Województwo podlaskie Telefon (087) 643 25 82 Faks (087) 643 25 82 e-mail Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć. www .przedszkole4.webserwer.pl
Opracowanie: Krzyżopolska Bożena Cieniewicz Iwona Barbara Matuk Ewa Wasilewska Barbara Borowska Beata Maria Dzieniszewska Agnieszka Łucja
Uchwalona przez Radę Pedagogiczną w dniu: 18.06.2012r., nr protokołu Rady Pedagogicznej 5/2012 Zaopiniowany przez Radę Rodziców w dniu 28.06.2012r., nr protokołu 5/2011-2012
„Pozwólcie dziecku doświadczać po omacku, wydłużać swe korzenie, drążyć, dowiadywać się, porównywać, szukać w książkach i materiałach źródłowych, zanurzać swą ciekawość w kapryśnych głębinach wiedzy. Pozwólcie mu wyruszyć w podróże, odkryć - czasem trudne, ale pozwalające znaleźć taki sposób, jaki będzie dla niego pewny "/C. Frenet/
1. MISJA PRZEDSZKOLA (forma opisowa)
Przedszkole pełni funkcje opiekuńcze, wychowawcze i kształcące. Wspomaga wszechstronny rozwój dziecka odpowiednio do jego indywidualnych potrzeb i możliwości. Tworzy bezpieczne warunki do wspólnej zabawy i nauki.
Promuje dbanie o zdrowie i zachowania przyjazne przyrodzie, buduje poczucie tożsamości regionalnej i narodowej, rozwija kompetencje społeczne, a także uczy odróżniania dobra od zła. Pełni również funkcję doradczą i wspierającą działania wychowawcze wobec rodziców. Celem edukacji przedszkolnej jest osiągnięcie przez dziecko stanu gotowości do podjęcia nauki w szkole podstawowej.
Nasze hasło to: "Nasze przedszkole - przedszkolem otwartym na potrzeby dzieci i rodziców, promującym działania twórcze, prozdrowotne"
2. WIZJA PRZEDSZKOLA (uwzględnia wymagania określone w załączniku do Rozporządzenia o nadzorze pedagogicznym z dnia 7 października 2009 r.)
w naszym przedszkolu dziecko: - znajduje możliwości indywidualnego rozwoju - rozwija aktywność twórczą - poznaje swoje prawa - prowadzi zdrowy styl życia - zdobywa wiedzę i umiejętności dzięki aktywnym metodom pracy, obcuje ze środowiskiem lokalnym, sztuką, przyrodą.
ORGANIZACJA ORAZ ZASOBY RZECZOWE I OSOBOWE PRZEDSZKOLA
Przedszkole nr 4 w Augustowie zatrudnia kadrę pedagogiczną mającą wysokie kwalifikacje pedagogiczne, nauczyciela religii a także logopedę o kwalifikacjach specjalistycznych. W celu tworzenia nowych perspektyw rozwoju oraz kreatywnego rozwiązywania pojawiających się problemów powołano zespoły zadaniowe ds.: udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, ewaluacji programu wychowawczego, promocji, analizowania i modyfikowania koncepcji pracy przedszkola i ewaluacji. Kadra tworzy życzliwą i rzeczową atmosferę współdziałania. Systematycznie doskonali organizację i przebieg procesów wspomagania oraz edukacji dzieci. Dyrektor motywuje nauczycieli do pracy na wysokim poziomie poprzez uruchomienie procedury oceniania i nagradzania. Pomieszczenia przedszkolne, wyposażenie przedszkola, w tym środki dydaktyczne, pozwalają na realizację przyjętych programów. Nowoczesne meble i kąciki zainteresowań oraz atrakcyjne zabawki zachęcają do swobodnej zabawy. Teren przedszkolny sprzyja zabawom na powietrzu oraz prowadzeniu obserwacji przyrodniczych.
ISTOTA PROCESÓW ZACHODZĄCYCH W PRZEDSZKOLU I ICH EFEKTY
Nauczyciele monitorują indywidualny rozwój każdego wychowanka w czasie systematycznych obserwacji, prowadzonych w celu zapewnienia najlepszych warunków do osiągnięcia sukcesów rozwojowych. Proces wspomagania rozwoju i edukacji dziecka zmierza do osiągnięcia przez nie gotowości do podjęcia nauki w szkole. Przedszkole bada tę gotowość i w zależności od wyników badania prowadzi zajęcia wspomagające i korygujące rozwój dziecka, a także udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Oferta zajęć prowadzonych w przedszkolu zapewnia realizację podstawy programowej, a także umożliwia rozwój zainteresowań i talentów dzieci.
Nasze zasady są następujące:
- Zaspokajamy potrzeby dziecka. - Organizujemy jego aktywność. - Indywidualizujemy oddziaływania w zależności od potrzeb i możliwości dziecka. - Organizujemy środowisko umożliwiające nabywanie kompetencji społecznych przez dziecko. - Integrujemy proces wychowania i edukacji.
Przedszkole respektuje zasady zrównoważonego rozwoju w aspektach: przyrodniczym, społecznym, ekonomicznym i kulturowym. Propaguje dbałość o zdrowie oraz zachowania przyjazne przyrodzie. Dzieci wdrażane są do troski o własne zdrowie i aktywności ruchowej oraz poznawczej w naturalnym otoczeniu. Obserwują i badają przyrodę, uczą się ją rozumieć, kochać i szanować, a także korzystać z jej zasobów dla własnego zdrowia i zaspokojenia potrzeb. Przedszkole rozwija kompetencje społeczne dzieci, uczy współdziałania i prowadzi planowy proces wychowawczy oparty na wartościach. Dzieci uczą się odróżniać dobro od zła. Katalog wartości obejmuje: dobro, piękno, prawdę, miłość, przyjaźń, współdziałanie, szacunek, zdrowie, przyrodę, ojczyznę. Kadra pedagogiczna kształtuje tożsamość narodową i regionalną wychowanków, a także poczucie przynależności do wspólnoty europejskiej. Ponadto placówka rozwija zainteresowania i uzdolnienia dzieci, doskonali kompetencje poznawcze wychowanków. Oferuje zajęcia dodatkowe zgodnie z oczekiwaniami i potrzebami dzieci oraz rodziców. Wykaz zajęć jest ustalany na początku każdego roku po konsultacjach z rodzicami.
KATALOG METOD STOSOWANYCH W PRZEDSZKOLU
Stosowane metody i formy pracy są nowoczesne i zapewniają wychowankom atrakcyjny, twórczy i aktywny sposób na osiąganie sukcesów rozwojowych.
Są to metody oparte na metodyce wychowania przedszkolnego:
1. Metody czynne: - metoda samodzielnych doświadczeń, - metoda kierowania własną działalnością dziecka, - metoda zadań stawianych dziecku, - metoda ćwiczeń utrwalających. 2. Metody oglądowe: - obserwacja i pokaz, - osobisty przykład nauczyciela, - udostępnianie sztuki/dzieła plastyczne, przestawienia teatralne, ilustrowane artystycznie utwory literackie, koncerty muzyczne. 3. Metody słowne: - rozmowy, - opowiadania, - zagadki, - objaśnienia i instrukcje, - sposoby społecznego porozumiewania się, - metody żywego słowa.
Ponadto codzienną praktykę pedagogiczną wzbogacono o nowatorskie toki metodyczne:
- metodę projektu, - twórcze metody aktywności ruchowej: Orffa, Labana, Kniessów, - Metodę Dobrego Startu M. Bogdanowicz, - metodykę nauczania matematyki wg E. Gruszczk-Kolczyńskiej, E. Zielińskiej, - metody aktywizujące, - techniki twórczego myślenia - prezentacje multimedialne - quizy edukacyjne, rebusy, krzyżówki.
WSPÓŁDZIAŁANIE ZE ŚRODOWISKIEM I RODZICAMI
Przedszkole systematycznie współdziała z rodzicami. Wśród form takiego współdziałania są m.in. uroczystości: „Święto pieczonego ziemniaka”, „Pasowanie na przedszkolaka”, „Jasełka-Wigilia”, „Dzień Babci i Dziadka”, „Bal karnawałowy”, „Dzień Matki”, „Dzień Rodziny”, „Dzień Dziecka”, „Pożegnanie starszaków”, „Zajęcia otwarte w przedszkolu”. Rodzice mogą obserwować swoje maluchy w działaniu i włączać się w różne aktywności. Ponadto współdecydują w sprawach przedszkola i wyrażają swoją opinię na temat jego pracy. Mają wpływ na koncepcję pracy placówki, ofertę zajęć dodatkowych oraz organizację ważnych wydarzeń przedszkolnych. Placówka zapewnia częste kontakty między przedszkolem a domem. Nauczyciele wspierają rodziców w wychowywaniu dzieci oraz troszczą się o skuteczny przepływ informacji. Sprzyja to ujednoliceniu procesu wychowania i edukacji dzieci. Wsparcie, życzliwość i akceptacja rodziców ułatwiają podejmowanie konstruktywnych działań na rzecz jakości pracy przedszkola. Przedszkole włącza się także w różnorodne inicjatywy na rzecz środowiska, uwzględniając jego potrzeby i możliwości. Dzieci biorą czynny udział w akcjach charytatywnych. Do stałych tradycji należą działania będące przejawem troski o środowisko naturalne, takie jak akcja „Sprzątanie świata” czy selektywna zbiórka odpadów.
PRZEDSZKOLNY ZESTAW PROGRAMÓW 1. „Od przedszkolaka do pierwszaka” – Iwona Broda, wyd. WSiP
2. „Ku dziecku” Barbara Bilewicz-Kuźnia, Teresa Parczewska, wyd. Nowa Era
TRADYCJE PRZEDSZKOLNE
Przedszkole ma własne tradycje, co podkreśla jego odrębność i specyfikę. Placówka ma swoje logo oraz kalendarz imprez i wydarzeń: 1. Święto pieczonego ziemniaka. 2. Pasowanie na przedszkolaka. 3. Andrzejki. 4. Mikołajki. 5. Jasełka, Wigilia. 6. Dzień Babci i Dziadka. 7. Bal karnawałowy. 8. Powitanie wiosny - pożegnanie zimy. 9. Zielony tydzień w przedszkolu. 10.Dzień Matki, Dzień Rodziny. 11.Dzień Dziecka. 12.Pożegnanie starszaków 13. Zajęcia otwarte w przedszkolu. Przedszkole promuje swoją odrębność i specyfikę przez stronę internetową, artykuły w prasie, a także gazetki tematyczne.
SYLWETKA ABSOLWENTA
Absolwent Przedszkola: - jest dobrze przygotowany do podjęcia obowiązków szkolnych, - ma dobrze rozwinięte procesy poznawcze, - potrafi współdziałać w zespole, - jest zainteresowany nauką i literaturą, - jest samodzielny, - jest aktywny w podejmowaniu działań, - lubi działania twórcze, - jest wrażliwy estetycznie, - akceptuje zdrowy styl życia, - ma bogatą wiedzę o środowisku przyrodniczym, - cechuje się gotowością do działania na rzecz środowiska przyrodniczego i społecznego, - czuje się Polakiem i Europejczykiem.
3. KIERUNKI DZIAŁANIA (PRIORYTETY)
1. Doskonalenie procesów wspomagania i edukacji dzieci, w tym poszerzenie nowatorstwa pedagogicznego w przedszkolu. 2. Doskonalenie metod i form współpracy ze środowiskiem i rodzicami.
3. PROGRAM ROZWOJU OBSZAR: DZIECKO
ZADANIA GŁÓWNE • Równość startu i szans edukacyjnych. • Poznawanie i działanie jako proces radosny i przynoszący satysfakcje. • Rozwój dziecka zgodny z jego potencjałem oraz możliwościami rozwojowymi. • Wprowadzenie dziecka w świat wartości uniwersalnych takich jak dobro, piękno, prawda, miłość, poprzez tworzenie odpowiednich warunków do rozumienia i przeżywania tych wartości. • Integracja jako włączanie dzieci w grupę rówieśniczą oraz w działania kulturowe miasta Augustowa i okolic. • Dziecko zdolne realizuje w pełni swoje potrzeby edukacyjne.
AKTYWNOŚC DZIECKA • Poznaje i akceptuje „lnność" drugiego człowieka. Odkrywa, że ten, który jest inny lub mniej od innych potrafi nie jest gorszy. • Samodzielnie na miarę swoich możliwości i potrzeb poznaje świat i nabywa nowe umiejętności. • Rozwija się pełnie i wszechstronnie poprzez integrację z kulturą i ze znanymi osobowościami naszego miasta • Bierze aktywny udział w augustowskich imprezach kulturalnych, aktywnie prezentuje swoje osiągnięcia. • Osiąga pełny poziom rozwoju psychofizycznego niezbędny do podjęcia nauki w szkole z uwzględnieniem swoich indywidualnych możliwości. • Dziecko o szczególnych zdolnościach realizuje swoje potrzeby podczas zajęć fakultatywnych oraz w toku indywidualnego procesu. • Dziecko obcuje z wytworami kultury sztuki regionalnej mającymi walory artystyczne. • Zdobywa pozytywny stosunek do świata roślin i zwierząt, harmonijne współżyje na płaszczyźnie człowiek-przyroda. • Inicjuje tożsamość społeczną, nabywanie świadomości, przynależności narodowej. Poznaje tradycję, obrzędowość związaną z regionem Augustowa.
EFEKT • Szczęśliwe dziecko to szczęśliwy dorosły. • Właściwie wspierane dziecko o szczególnych potrzebach to dobrze przygotowany do życia dorosły. • Dziecko realizujące swoje potrzeby to kompetentny dorosły. • Obdarzone zaufaniem dziecko to szanujący innych dorosły. • Dziecko świadome tożsamości narodowej to prawy obywatel i patriota, w przyszłości aktywny uczestnik życia społecznego.
OBSZAR: RODZICE
ZADANIA GŁÓWNE • Kierowanie przedszkolem oparte na partnerskim współdziałaniu z rodzicami, środowiskiem lokalnym, instytucjami zewnętrznymi. • Przedszkole jest centrum upowszechnienia wychowania przedszkolnego poszerzając swoją ofertę o zgodne z potrzebami o opiniami rodziców i środowiska wczesne wspomaganie małych dzieci. • Zawiązanie koalicji nauczycieli, rodziców, władz samorządowych, placówek oświatowych na rzecz wspierania rozwoju małego dziecka.
PROJEKTOWANE DZIAŁANIA • Pozyskiwanie informacji i oczekiwań dzieci, rodziców, środowiska wobec przedszkola, właściwie rozpoznawanie sytuacji - przedszkole, rodzice, środowisko lokalne. • Harmonogram pracy przedszkola uwzględnia potrzeby rodziców. • Rodzice biorą czynny udział w tworzeniu programu rozwoju przedszkola, • PRZEDSZKOLE: pomaga rodzinie w rozwiązywaniu problemów, wspomaga rodziny dzieci z zaburzeniami rozwoju. • Przedszkole wypracowuje system pomocy wobec dzieci z rodzin potrzebujących
EFEKTY • Uelastycznienie, rozszerzenie oferty edukacyjnej przedszkola dostosowanej do możliwości i potrzeb dziecka, wymagań rodziców. • Jest zachowana równowaga pomiędzy obciążeniami dziecka, jego zasobami, a źródłami wsparcia ze strony rodziny i otoczenia. • Rodzice są pełnymi współgospodarzami przedszkola.
OBSZAR: KADRA
ZADANIA GŁÓWNE • Nauczyciel stwarzający przestrzeń i możliwości dla twórczej aktywności dziecka. • Nauczyciel traktujący dziecko jako partnera posiadającego prawo wyboru - podejmowania decyzji i ponoszenia ich konsekwencji • Nauczyciel posiadający wysokiej jakości wiedzę i kwalifikacje, aby być NAUCZYCIELEM EKSPERTEM w pracy z dziećmi i doradcą wspomagającym rodziców, pracowników i innych nauczycieli. • Nauczyciel dostosowuje ofertę edukacyjną do nowej podstawy programowej. Kwalifikacje i umiejętności nauczyciela pozwalają na prowadzenie form zajęć dodatkowych, zespołów korekcyjno-kompensacyjnych, zespołów wyrównawczych jak i do rozwijania umiejętności dzieci zdolnych. • Nauczyciele prowadzą aktywną działalność w środowisku na rzecz idei wychowania przedszkolnego. • Pracownicy przedszkola tworzą zwarty zespół, odpowiedzialnie i rzetelnie wykonują delegowane zadania, wszyscy podnoszą swoje kwalifikacje.
EFEKTY • Przedszkole jako centrum edukacji małego dziecka ze szczególnym uwzględnieniem projektowania i prowadzenia działalności integracyjnej, skierowanej na inicjowanie tożsamości społecznej dziecka - nabywanie świadomości przynależności narodowej poznawanie tradycji, obrzędowości związane z regionem Augustowa. • Profile funkcjonowania przedszkola i umiejętności nauczycieli w pełni zadawalają oczekiwania rodziców i dzieci.
OBSZAR: INTEGRACJA
ZADANIA GŁÓWNE • Integracja jako proces łączenia w całość, a nie włączania do całości. • Integracja społeczności wokół idei wychowania przedszkolnego. • Integracja w terapii dzieci - zapewnienie dzieciom z zaburzeniami rozwoju pomocy psychologiczno - pedagogicznej oraz fachowej pomocy specjalistycznej w zależności od potrzeb • Organizowanie wszelkich dodatkowych form diagnozy i terapii • Zaangażowanie nauczycieli przedszkola w tworzenie wspólnoty środowiska augustowskich przedszkoli.
PROJEKTOWANE DZIAŁANIA • Właściwe wspieranie dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych, dostrzeganie jego mocnych stron, wzmacnianie jego pozycji w grupie rówieśniczej. • Priorytetowa realizacja zadań wczesnego wspomagania rozwoju dziecka - wczesne diagnozowanie i pomoc psychologiczno – pedagogiczna • Terapia z dziećmi o wzmożonych potrzebach edukacyjnych w gabinetach specjalistycznych: logopedycznym.
EFEKTY • Przedszkole umożliwia pełny i wszechstronny rozwój dzieciom zdrowym i dzieciom z zaburzeniami rozwoju. • Integruje dzieci z zaburzeniami rozwojowymi z grupą rówieśniczą na zasadzie równości praw i obowiązków. • Ma wypracowane optymalne relacje między rodzicami i wychowawcami, prowadzi integrację jako działanie planowe, spontaniczne oraz okazjonalne.
OBSZAR: BAZA
ZADANIA GŁÓWNE • Bieżące remonty, naprawy i konserwacje oraz uzupełnianie lub wymiana zużywających się sprzętów. • Termomodernizacja przedszkola w ramach współpracy z organem prowadzącym (obniżenie kosztów utrzymania placówki). • Efektywna dbałość o budynek przedszkola, teren i wyposażenie. • Odpowiednie zabezpieczenie majątku prowadzenie przeglądów doraźnych i okresowych. • Przestrzeganie zasad administrowania i gospodarowania środkami. • Kontynuacja modernizacja ogrodu przedszkolnego: doposażenie w sprzęt terenowy placów zabaw, uporządkowanie placu zabaw grupy V, pozyskanie ziemi celem utwardzenia, wyrównania podmokłego gruntu, wyposażenia w sprzęt terenowy w ramach współpracy z organem prowadzącym. • wymianę ogrodzenia placówki zgodnie z decyzją Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Augustowie - Decyzja Nr 130/D/HD/2008 w ramach współpracy z organem prowadzącym. • Pozyskiwanie środków finansowych i rzeczowych dla przedszkola. • Inne wynikające z potrzeb dzieci i pracowników
PROJEKTOWANE DZIAŁANIA • Sporządzenie projektów, wniosków, zdobycie środków oraz realizacja projektu w kierunku dalszej modernizacji ogrodu przedszkolnego dla potrzeb dzieci przedszkolnych. • Pozyskiwanie środków własnych, sponsorów oraz wolontariuszy do prac będących kontynuacją modernizacji ogrodu przedszkolnego dla potrzeb dzieci. • Umiejętnie i przeprowadzane na bieżąco analizowanie sytuacji ekonomicznej placówki - wykorzystywanie zdolności ciekawego i efektywnego planowania. • Budowanie koalicji współpracy pracowników przedszkola w celu dbałości o modernizację bazy, wykorzystanie kwalifikacji i umiejętności pracowników. • Znajomości przestrzeganie przez pracowników kontroli wewnętrznej w zakresie BHP, oraz Ochrony Przeciwpożarowej.
EFEKTY • Przedszkole jako instytucja przyjazna dziecku zapewnia mu optymalne warunki do rozwoju intelektualnego i fizycznego, właściwe organizuje i zaspokaja systematyczny rozwój wszystkich potrzeb dzieci w wieku przedszkolnym. • Wszystkie dzieci w harmonijnym otoczeniu czują się szczęśliwe i bezpieczne
|